Stein was een vrouw met vele levens; magnetisch middelpunt van een artistiek salon in Parijs en bevriend met de jonge Picasso, Hemingway en Matisse. Samen met haar vriendin Alice overleefden ze als Joods-Amerikaans koppel de tweede wereldoorlog in een klein Frans dorp. Haar schrijfsels werden belachelijk gemaakt in de pers, maar met ‘De autobiografie van Alice B. Toklas’, oogstte Gertrude eindelijk lof. Kunnen Stein’s radicale literaire experimenten de gewoonheid waarmee ze haar bestaan opeiste ons vandaag nog inspireren?
Stein was een vrouw met vele levens; magnetisch middelpunt van een artistiek salon in Parijs en bevriend met de jonge Picasso, Hemingway en Matisse. Samen met haar vriendin Alice overleefden ze als Joods-Amerikaans koppel de tweede wereldoorlog in een klein Frans dorp. Haar schrijfsels werden belachelijk gemaakt in de pers, maar met ‘De autobiografie van Alice B. Toklas’, oogstte Gertrude eindelijk lof.
Kunnen Stein’s radicale literaire experimenten de gewoonheid waarmee ze haar bestaan opeiste ons vandaag nog inspireren?
In 1934 maakt Stein een succesvolle lezingentour door Amerika. Tot haar verbazing kondigen de lichtreklames op Times Square in het groot aan dat ze gearriveerd is. Iedereen wilde haar horen, maar wilden ze haar ook lezen? Wie schetst de verbazing als Stein, de onverstaanbare schrijver begrijpelijke dingen zegt. Een reporter vraagt haar: Waarom schrijft u niet zoals u praat? Haar antwoord: Oh dat doe ik. Waarom leest u niet zoals ik het schrijf? Met Sarah Posman, Julia Jansen en Gaea Schoeters.